کد خبر: ۸۹۷۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
محاصره کامل غزه از سوی اسرائیل و درگیری‌های مداوم، ارسال تدارکات در غزه را غیر ممکن کرده

امید‌ها برای آتش‌بس در غزه کمرنگ شد | دستور ارتش اسرائیل برای تهیه طرح عملیات زمینی علیه حزب‌الله

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل می‌گوید که رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم دستور داده تا طرح احتمالی عملیات زمینی علیه حزب الله در لبنان را آماده کنند.
امید‌ها برای آتش‌بس در غزه کمرنگ شد | دستور ارتش اسرائیل برای تهیه طرح عملیات زمینی علیه حزب‌الله
آفتاب‌‌نیوز :

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده که رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم دستور داده تا نقشه‌های عملیات زمینی احتمالی در لبنان را آماده و تهیه کنند.

به گزارش الجزیره به نقل از کانال ۱۳ اسرائیل، ژنرال هرتزی هالیوی به چیکو تامیر تهیه کننده طرح‌های عملیات زمینی در غزه ماموریت داده تا برای عملیات زمینی علیه حزب الله در لبنان برنامه ریزی کنند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نعیم قاسم روز دوشنبه گذشته خطاب به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در صورت هرگونه «حماقتی» و تجاوز به خاک لبنان، نسخه پیشرفته جنگ ۳۳ روزه (ژوئن ۲۰۰۶) تکرار خواهد شد و «شکست مفتضحانه دیگری به شکست‌های شما و پیروزی دیگری به پیروزی‌های ما افزوده خواهد شد... جنگ علیه غزه را متوقف کنید، تا منطقه آرام شود».

به نوشته فارس، وی با سخنرانی در ششمین کنفرانس اتحاد علمای مقاومت تحت عنوان «البنیان المرصوص» که در لبنان برگزار شد، تصریح کرد: «جمع می‌شویم تا صدای خود را برای حق علیه باطل بلند و از مقاومت شرافتمندانه در برابر استکبار حمایت کنیم و موضع خود را در قبال این رویارویی و تجاوز گناهکارانه که به مرز نسل کشی رسیده، روشن کنیم».

آمریکا یک بندر موقت در سواحل غزه را برای افزایش تحویل کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی سالانه خود در روز پنجشنبه طرحی را برای ارتش ایالات متحده در کمک به ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستان در مناطق تحت محاصره در طول جنگ اسرائیل و حماس اعلام خواهد کرد.

به گفته مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود این عملیات نیازمند حضور فیزیکی نیروهای این کشور برای ساخت اسکله نیست که امکان ارسال محموله‌های بیشتر غذا، دارو و سایر اقلام ضروری را فراهم می‌کند.

هنوز جزییاتی درباره چگونگی ساخت اسکله ارائه نشده است. با این حال یکی از مقامات گفت که ارتش ایالات متحده «قابلیت‌های منحصر به فردی» دارد و می‌تواند اقدامات را «تنها از خارج از ساحل» انجام دهد.

ایالات متحده هفته گذشته محموله‌های غذایی را از طریق هواپیماهای امدادرسان در سواحل غزه رها کرد. پیش از این آقای بایدن برای نخستین بار ایده ایجاد یک «کریدور دریایی» را مطرح کرد و گفت که ایالات متحده در حال همکاری با متحدان درباره چگونگی ارائه کمک از دریا به ساکنان غزه است.

ادامه مذاکرات در هفته آینده؛ امید‌ها برای آتش‌بس در غزه پیش از ماه رمضان کمرنگ شد

همچنین حماس روز پنجشنبه پس از خروج هیاتی از نمایندگانش از قاهره گفت که مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

به نوشته یورونیوز؛ این موضوع، امید‌ها را مبنی بر اینکه میانجی‌ها می‌توانند پیش از آغاز ماه رمضان که احتمالا از غروب یکشنبه آغاز می‌شود کاری پیش ببرند کمرنگ کرد. مقامات مصری پیش‌تر گفته بودن که مذاکرات بر سر درخواست حماس برای یک روند که به پایان جنگ ختم می‌شود به بن‌بست رسیده است.

پس از نزدیک به پنج ماه جنگ که منجر به ویرانی بخش بزرگی از غزه شده است، فشار‌های بین‌المللی بر اسرائیل و حماس افزایش یافته تا به توافقی برسند که نبرد‌ها را متوقف کند و گروگان‌ها آزاد شوند.

آمریکا، مصر و قطر در تلاش برای میانجی‌گری توافقی هستند که درگیری‌ها را به‌مدت شش هفته متوقف می‌کند و شامل آزادی ۴۰ گروگان در غزه در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل می‌شود.

مقامات مصری گفتند که حماس این پیشنهاد را پذیرفته است، اما خواهان تمهیداتی است که در نهایت منجر به آتش‌بس دائمی شود. اسرائیل به‌طور علنی این درخواست را رد کرده و گفته است که قصد دارد پس از هرگونه آتش‌بس حمله‌ها را با هدف نابودی حماس از سر گیرد.

با این حال حماس گفته است که بدون عقب‌نشینی کامل اسرائیل گروگان‌های باقی مانده را آزاد نمی‌کند. پیش‌بینی می‌شود که حماس حدود ۱۰۰ گروگان در اختیار داشته باشد.

حماس همچنین خواهان آزادی شماری زیادی از زندانیان از جمله شماری از نیرو‌های ارشد خود است که در اسرائیل زندانی هستند.

مقامات مصری می‌گویند که اسرائیل می‌خواهد مذاکرات را محدود به توافقی جمع و جورتر کند.

گروه‌های امدادی می‌گویند که محاصره کامل غزه از سوی اسرائیل و درگیری‌های مداوم، ارسال تدارکات در بیشتر نقاط غزه را تقریبا غیر ممکن کرده است. از حدود ۳۰۰ هزار نفری که همچنان در شمال غزه زندگی می‌کنند بسیاری برای زنده ماندن به خوردن علوفه حیوانات روی آورده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین